Piramida Alimentara

Piramida Alimentara - SpeedGym

Ce este şi la ce ne foloseşte piramida alimentară ?

  • Prima dată a fost publicată în 1992 de către Departamentul de Agricultură al Statelor Unite . În 1998 cercetători din Bruxelles au propus o altă variantă a piramidei. În 2002 la Harvard s-a promovat o altă versiune,iar în 2008, aceiaşi cercetători de la Harvard au schimbat structura piramidei alimentare, pe baza noilor cercetările întreprinse în ultimii ani.
  • Piramida alimentară ne indică cum sunt grupate alimentele în funcţie de importanţa grupelor, pentru dieta noastră. Cu cât se urcă spre vârful piramidei, cu atât acele alimente trebuie consumate mai rar şi în cantităţi mai mici!
  • Deci, piramida alimentară ne învaţă să măncăm sănătos!

Piramida alimentară a fost creată pentru a vă învăţa ce tipuri de alimente şi în ce cantităţi pot fi consumate.

Piramida este alcatuita din 6 grupe:

Grupa 1 - grasimi, uleiuri si dulciuri

Aceste alimente sunt plasate in varful piramidei pentru ca ele nu trebuie consumate prea des. Acest grup include untul, grasimile de orice fel, biscuitii, dulciurile, prajiturile, zaharul si bauturile dulci. Grasimile din alune, nuci sau seminte sunt grasimi nesaturate si sunt mai sanatoase decat cele saturate care se gasesc in produse lactate si carne. Alimentele din grupa 1 trebuie consumate in cantitati mici.

Grupa 2: Carnea si ouale

Grupa 2 include carne roşie, carne de pui, peşte, nuci, alune, seminţe, produse din soia, hamburger. Aceste alimente au un conţinut crescut de proteine, fibre, vitamina E şi B6, minerale cum este calciu, fier sau zinc. Pot fi servite de 2-3 ori pe zi.

Ouale au un continut bogat in proteine si vitamine, astfel ca acesta este un produs de baza in alimentatie. Poate fi consumat ca atare sau in diverse preparate.

Grupa 3 - Lapte si produse lactate

Produsele lactate contin cantitate crescuta de calciu. Cele mai sanatoase sunt produsele degresate si pot fi consumate de 2-4 ori pe zi. Exemple de produse lactate: branza, laptele, iaurtul etc. Laptele contine proteine, in principal cazeina si lactalbumina; aceste proteine furnizeaza aminoacizi esentiali. Produsele lactate contin de asemenea carbohidrati, grasimi,vitamina A.

Grupa 4 - Fructe

Aceasta grupa include fructele proaspete sau conservate. Fructele sunt bogate in vitamine, cea mai frecvent intalnita fiind vitamina C. De asemenea mai contin si vitamina A. Fructele conservate si siropurile nu sunt atat de sanatoase pentru ca au un continut crescut de zahar si deci multe calorii. Fructele proaspete sunt sarace in calorii si grasimi si se recomanda a fi consumate de 2-4 ori pe zi.

Grupa 5 - Legume

Aceasta grupa include toate legumele. Sunt considerate ca fiind principala sursa de vitamine si minerale, si contribuie la aportul zilnic al carbohidratilor si al fibrelor alimentare. Pot fi consumate atat preparate, cat si proaspete, sub forma de salate.

Legumele sunt sarace in grasimi si lipsite de colesterol; dar bogate in vitamine si fibre. De asemenea au un continut crescut de apa.

Din acest grup sunt necesare 3-5 gustari pe zi.

Grupa 6 - Alimente cu continut crescut de amidon

Aceasta grupa contine paine, cereale, orez, paste, cartofi si se afla la baza piramidei. Din acest grup trebuie consumate mai multe alimente decat din alte grupuri ale piramidei. Aproximativ o treime din dieta zilnica trebuie sa fie reprezentata de alimente din acest grup. Alimentele din acest grup contin carbohidrati cu mult amidon si sunt importante pentru a furniza energie organismului. De asemenea mai contin minerale, vitamine din grupul B si fibre.

Carbohidratii inalt procesati cum ar fi painea alba nu sunt foarte sanatoase; ar fi de preferat sa consumati paine neagra in locul celei albe.

Cerealele, legumele si fructele sunt cel mai bine reprezentate in piramida alimentara, ca fundament al alimentatiei echilibrate, numindu-le « baza » pentru o nutritie adecvata si pentru sanatate, notabil fiind faptul ca acestea pot reduce riscul de aparitie a bolilor cronice.

Impreuna cu recomandările dietetice, un real beneficiu ar fi activitatea fizică efectuată zilnic. S-a demonstrat faptul că activitatea fizică regulată scade riscul anumitor boli cronice cum ar fi hipertensiunea arterială, accidental vascular cerebral, diabetul zaharat,cancerul de colon, osteoporoza. Este recomandat ca orice adult sa faca cel putin 30 minute de activitate fizica in fiecare zi.

No Comments Yet.

Leave a comment